Anyone who has never made a mistake, has never tried anything new – Albert Einstein

Interview met Jurylid Wim van Vliet

Geschreven door: Heleen Witvliet

Ik ben Wim van Vliet, ICT-consultant en 58 jaar oud. Ik ben al jurylid bij de make-a-thon sinds 2016. Dit wordt dus mijn vierde optreden als jurylid. Ik vind het super leuk en interessant om ieder jaar weer te mogen ervaren hoe de studenten van het Grafisch Lyceum in Rotterdam, maar ook de andere scholen laten zien hoe zij nieuwe ontwikkelingen in web & game design en development, maar ook in social media meenemen in de make-a-thon. Op die manier blijf ik ook nog een beetje bij de tijd!

Er zijn ontzettend veel producties die mij positief verrast hebben de afgelopen jaren. Enkele strak vormgegeven portals en webshops, een virtual reality game, een paar ‘vintage’ games die aanvoelden alsof zij rechtstreeks uit de jaren 90 kwamen, maar gebouwd met de nieuwste technieken met veel aandacht voor detail. Het blijft mij verbazen dat studenten in staat zijn om in zo weinig tijd een creatief idee uit te werken tot een prototype dat er zo goed uitziet en ook nog eens werkend wordt opgeleverd!

Ik vind de make-a-thon een fantastisch initiatief en een mooi stukje reclame voor de kwaliteit van het onderwijs van deelnemende scholen en de kwaliteit van de deelnemende studenten. Ik vind het een uitstekend idee dat er dit jaar drie scholen mee doen aan dit project. Dat maakt de wedstrijd nog spannender!

Op dit moment zou ik niets willen veranderen aan de make-a-thon. Mochten er in de toekomst nog meer scholen mee gaan doen, wat ik hoop, dan zou ik wat meer de regie willen nemen over de make-a-thon.

Ik vind het leuk om te zien dat studenten in hun eigen teams de kwaliteiten van een ieder combineren om tot vaak zeer verassende resultaten te komen. Daar is natuurlijk af en toe best wat spanning onderling, maar het is goed dat deze problemen onderling vrijwel altijd worden opgelost. De inbreng van iedereen in het team is belangrijk. Of je nou een code schrijft, met grafisch design bezig bent, de IT-infrastructuur aanlegt en beheert, projectmanagement doet, interviews afneemt of met het live streamen van de make-a-thon bezig bent.

Het lastigste aan dit project vind ik toch wel de eindbeoordeling. De kwaliteit van de producten van de teams ligt soms zo dicht bij elkaar, dat het super moeilijk is om met alle juryleden tot een unaniem eindoordeel te komen. Tijdens de afgelopen make-a-thon waren de verschillen tussen de nummers 1,2 en 3 slechts enkele punten. Zelf leer ik ook nieuwe dingen bij de make-a-thon. Dan kun je denken aan de nieuwe mogelijkheden die de Unity biedt voor het ontwikkelen van virtual of augmented reality games of het bouwen van mobiele games.

Als jurylid let je niet alleen op het eindresultaat, maar kijk je ook naar de weg ernaartoe. Als jurylid kijk je of er vooraf een plan is gemaakt, of dat gedocumenteerd is of vastgelegd is in een tool. Ook wordt er gelet op een vaste rolverdeling en hoe er samen wordt gewerkt in een team. Het is mooi om een goed werkende website of game te hebben ontwikkeld, maar het team moet ook in staat zijn om in de eindpresentatie naast een mooie demo ook een goede ‘value proposistion’ te laten zien.

Als laatste wil ik de studenten meegeven dat zij een goed plan moeten maken en de rollen goed moeten verdelen. Geef ieder teamlid de ruimte om bij te dragen. De inbreng van iedereen is belangrijk. Zorg ook voor een back-up plan. Je zult zien dat het niet altijd lukt om alle functionaliteit werkend te krijgen in het product. Dat geeft niet. Maak keuzes en zorg dat de belangrijkste onderdelen het doen tijdens de eindpresentatie. Probeer de sfeer goed te houden en ga respectvol met elkaar om, zeker als het even tegenzit.

Share: